گوناگون

کار شما چیست؟

یکی از پرسش‌هایی که همیشه از دیگران می‌پرسیم یا به آن پاسخ می‌دهیم این است که کار شما چیست؟ پاسخ به این پرسش همان اندازه که آسان به چشم می‌آید دشوار نیز هست. شاید بهتر باشد نخست به چم (معنی) کار بپردازیم. کار چیست؟ کار، خویشکاری (وظیفه‌ای) است که ما ساماندهی شده (منظم) انجام می‌دهیم و در برابر انجام آن درآمد به دست می‌آوریم.

در گذشته‌های دور نام‌های پیشه‌ها به گستردگی امروز نبود شاید همین یکی از شوندهای (دلایل) دشواری پاسخ‌گویی به این پرسش باشد که ما چه کاره هستیم. نیکان ما سدها سال پیش کشاورز، دیندار، جنگجو، پادشاه، پزشک و … بودند وانگهی امروزه هر کدام از این پیشه‌ها ده‌ها شاخه و نام گوناگون دارد. همواره خواندن بخش زندگی‌نامه (بیوگرافی) مردم در توییتر و فیس‌بوک برای من دلچسب است. کسانی را می‌بینم که در فیس‌بوک نوشته‌اند که در جیب پدرشان کار می‌کنند. می‌خواهند بگویند که هزینه‌هایشان را پدرشان پرداخت می‌کند آیا این یک پیشه است؟ این گروه به تنبلی دچار هستند هر چند که کارشان ناپسند است ولی از راستگوییشان خوشم می‌آید.

گروهی دیگر کسانی هستند که به دروغ خود را کارمند کمپانی‌های بزرگ و کوچک جهان می‌نامند. برای نمونه در فیس‌بوک با کسانی روبه‌رو می‌شوید که می‌گویند کارمند فیس‌بوک هستند. نمی‌دانم چرا این گروه کم‌ترین دانشی در زمینه‌ی فیس‌بوک، اینترنت، وب و … ندارند. بیش‌تر کسانی که در این گروه جای می‌گیرند از انجام ساخت یک رایانامه (ایمیل) برای خودشان نیز ناتوانند. کسانی که در این گروه جای دارند یا بیکار هستند و یا خشنودی پیشه‌ای (رضایت شغلی) ندارند.

کارمندان فیس‌بوک

گروه بزرگی از کاربران نیز پیشه‌ی خود را چیزی می‌دانند که در آن هیچ گونه مهارت و زبردستی ندارند. در این گروه کسانی جای دارند که به دروغ پیشه‌ی خود را طراحی وب‌سایت یا وب دیزاینر، کارشناس سئو، تحلیل‌گر وب، توسعه‌دهنده‌ی وب یا وب دولوپر، گرافیست، روان‌شناس، پزشک، آهنگ‌ساز و … نشان می‌دهند. این گروه بزرگترین زیان را به کسانی می‌رسانند که به راستی در این زمینه مهارت دارند و به انجام کار می‌پردازند. برای نمونه کسی به دروغ خود را پزشک یا روان‌شناس می‌نامد و بدون آگاهی به راهنمایی یا بهتر است بگویم به گمراهی دیگران می‌پردازد این کار می‌تواند زیان‌هایی به دنبال داشته باشد که نتوان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.  یا کسی که به دروغ خود را طراح وب‌سایت می‌نامد و سفارشی دریافت می‌کند هرگز نخواهد توانست آن را به درستی به پایان برساند و به نام طراح‌های وب‌سایت زیان می‌رساند زیرا مشتری به این باور می‌رسد که همه‌ی طراح‌های وب‌سایت … هستند. هر کاری که برایتان درآمد داشته باشد پیشه‌ی شما نیست کاری که انجام می‌دهید باید سامان (نظم) داشته باشد پس اگر شما یک بار خودروی خود را فروختید فروشنده‌ی خودرو نخواهید شد!

اکنون بار دیگر از خود بپرسید شما چه کاری انجام می‌دهید؟

کار شما چیست؟

نخستین پیشه‌ی من طراحی وب‌سایت بود و در کنار آن پروژه‌های گوناگونی را در این زمینه آغاز کردم و هنگامی که همکاران دروغین بسیاری را دیدم این کار را کنار گذاشتم و به کار ساخت و ساز ساختمان همراه پدرم پرداختم و اکنون این کار را کنار گذاشته‌ام. کار دیگری که به انجام آن پرداختم راه‌اندازی رادیو آواگاه بود و با راه‌اندازی آن برنامه‌ساز رادیو شدم. ساخت تیزرها، پیراستن  پادکست برای گویندگان و کارهایی از این دست درآمد خوبی را از رادیو آواگاه به من رساند. نویسندگی کار دیگری است که به انجام آن می‌پردازم نسک‌هایی نوشته‌ام که پروانه‌ی چاپ دریافت نمی‌کنند و امیدوارم روزی بتوانم در فرنگ این نوشته‌ها را به چاپ برسانم. نوشته‌هایی که در نسک‌هایم نوشته‌ام از نوشته‌هایم در تارنمایم تندتر و نیش‌دارتر است. بخشی از  برنامه‌سازی در رادیو نیز نویسندگی است. من دانش‌آموخته‌ی روان‌شناسی نیز هستم و در یک کلینیک ترک اعتیاد به بیماران کمک می‌کنم پس یکی از پیشه‌های من روان‌شناس است.

پانوشت: کار خوب کاری است که آن را درست انجام دهی و از انجامش شادمان شوی.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *