گوناگون

پاسخگوی نقض حریم خصوصی ما کیست؟

چند روز پیش، نامه‌ای به خانه‌ی من فرستاده شد و همان نامه را در رایانامه‌ام هم دیدم. که چنین نوشته شده بود:

فرستنده: مجمع فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال

مدیر محترم تارنمای

avagah.com

سلام علیکم؛

با توجه به نقش منحصربفرد و روزافزون فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال در پيشرفت همه جانبه كشور خصوصاً در ابعاد فكري و فرهنگي، و نظر به اهميت فوق العاده زمينه سازي جهت گسترش حضور هدفمند و با نشاط بخشهاي متعهد مردمي در فرآيند توليد محتوا و ارئه خدمات وسيع، متنوع و جذاب در اين عرصه، ‘مجمع فعالان فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال انقلاب اسلامي’ به عنوان يك نهاد غيردولتي تأسيس گرديده است.بدينوسيله از جناب عالي دعوت ميشود در مراسم آغاز به كار اين مجمع كه با حضور جمعي از فعالان، صاحبنظران و مسئولان حوزه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال برگزار ميگردد، شركت فرماييد.

و من الله التوفیق

مدیر عامل

مهدی صرامی

مکان: خیابان حافظ روبروی دانشگاه امیرکبیر تالار اندیشه حوزه هنری

زمان: سه‌شنبه – 26 اردیبهشت 91 – ساعت 17

ضمنا از آن‌جا که اين مجمع براي دفاع از حقوق شما ايجاد شده و با همکاري مستمر خود شما اداره خواهد شد ، از جنابعالي دعوت مي شود کاربران تارنماي خود را از طريق درج خبر و بنر مندرج در نشاني زير به اين همايش دعوت فرمائيد:

******

این نامه برای دیگر همکارانم هم فرستاده شده بود. هم‌زمان با دریافت این نامه، پیامک‌های پیاپی را روی موبایلم دریافت می‌کردم که همان چیزها را ده‌ها بار به شیوه‌های گوناگون گفته بود.این نامه و پیامک‌ها مرا شگفت‌زده می‌کند چون:

نامه از سوی یکی دیگر از گروه‌هایی بود که این روزها همسان‌های فراوانی برایش می‌بینیم و همه خود را فعالان مجازی می‌دانند! گروه‌هایی با نام‌ها و کارکردهای همانند که خودشان هم نمی‌دانند چه می‌خواهند!

در این نامه، نام مهدی صرامی به چشم می‌خورد. کسانی که در زمینه‌ی اینترنت کار می‌کنند او را خوب می‌شناسند او در کمیته مصادیق فیلترینگ کار می‌‎کرد. این گروه هم که بخشی از ساماندهی بود و ساماندهی هم زیر نظر وزارت فرهنگ کار می‌کند.

پس به سادگی می‌توان فهمید که داده‌های (اطلاعات) من و دیگر دوستان از وزارت فرهنگ به دست این گروه افتاده است. چون داده‌های ما در تارنمای ساماندهی که برای وزارت فرهنگ است نوشته شده است!

ما به شما اطمینان کردیم و داده‎‌هایمان را به شما دادیم نام، نشانی، رایانامه و هر آن‌چه که نیاز بود. اما اکنون خلوتگاه (حریم خصوصی) ما شکسته شد. اکنون چه کسی باید پاسخ‌گو باشد؟ پخش داده‌های ما شکستنِ خلوتگاه (نقض حریم خصوصی) به شمار می‌آید. اکنون باید از چه کسی شکایت کرد؟ از این گروه؟ از وزارت فرهنگ؟ به کجا شکایت کنیم؟ به پلیس فتا؟ چرا پلیس فتا که خود را فعال می‌داند اکنون خاموش شده و هیچ‌گونه پیگیری در این‌باره نمی‌کند؟ از این می‌ترسم به زودی خودمان متهم شناخته شویم!

شگفت‌آور این است که در نامه، این گروه خود را نهاد مردمی ( NGO) می‌داند. پس چگونه داده‌هایمان را از وزارت فرهنگ به دست آورده است؟ باری وزارت فرهنگ برای دولت است! و چرا این نهاد مردمی به طور رسمی در جایی ثبت نشده است؟

بر پایه‌ی آیین‌نامه‌ی کشور، کارِ یک نهاد مردمی بدون ثبت رسمی در کشور جرم است و کلاه‌برداری به شمار می‌آید.

اکنون نوشتن این بیانیه‌ها در تارنمای وزارت فرهنگ هیچ سودی ندارد. همه باید پاسخ‌گو باشند ما حقمان را می‌خواهیم!

پانوشت: ما فعالان وب باید خودمان دست به کار شویم و یک نهاد مردمی ره بیاندازیم تا هیچ کس نتواند ما را بازیچه‌ی خود کند.

16 دیدگاه در “پاسخگوی نقض حریم خصوصی ما کیست؟

  1. زیلان گفت:

    برای ایمیل چندتا از سایت های من هم فرستاده شده بود و البته اکثرا در بخش اسپم بودند‍ که تکنولوژی بالای پست الکترونیکی مرا می رساند!
    آقای سوشیانت با شما درمورد اصل زشت بودن اینکار (انتشار اطلاعاتی که در آن ستاد ثبت کرده ایم) موافقم. وقتی هیچ حمایتی از وبمستر ایرانی نمی شود، وقتی همه فقط بلدند حرف بزنند، وقتی همه فکر می کنند بیشتر از بقیه می دانند و باید بقیه را هوشیار کنند، وقتی فکر می کنند بقیه بلد نیستند پولشان را خرج کنند وقتی…. همین وضع ادامه خواهد داشت.
    وظیفه ما همین است که شما کردید! اینکه صدای خودمان را با کمال ادب به گوش بعضــــــی ها برسانیم….

  2. mansour گفت:

    وظیفه ما همین است که شما کردید! اینکه صدای خودمان را با کمال ادب به گوش بعضــــــی ها برسانیم….

  3. مهدی گفت:

    من هم موافقم .
    بخدا دهنم سرویس شد هی پیامک حذف کردم.
    روزی 50 تا پیامک می اومد ، روزی که قرار بود کارشو شروع کنه گزارش دقیقه ای ارسال میکرد فکر کنم تا شب بالای 100 تا برام پیامک اومد.

    واقعا شورشو در اوردن . تازگیها هم ممنوع کردن استفاده از بخشهای ارتباطی خارجی رو ، اخه من ایرانی به مدیران Gmail اعتمادم بیشتر از مدیران ایرانی هستش . قبل از اینکه یک سازمانی رو راه بندازند بهتره از قبل فکری به حفظ اطلاعات مردم بکنند.
    والله ، به خدا ، به پیر به پیغمبر من یکی خیلی راحتم با امکانات خارج کشور کار کنم ، هم اعتمادم و هم کیفیت امکاناتشون بهتر از سرویسهای ایرانی هستش.
    همه چیز زوری نمیشه که !

  4. جواد گفت:

    سلام
    من می نم ازتون بپرسم چرا بین این همه ادیان الهی دین زرتشت رو پذیرفتین
    خیلی دوست دارم بدونم
    فقط هر جوابی رو بهم بدین به غیر از این که بگین این دین برای من واراثتی بوده
    با تشکر

    1. درود. چه کسی گفته من پیرو دین زرتشت هستم؟ من پیرو هیچ دینی نیستم و پیرو همه‌ی دین‌ها هستم. من به هر دینی باور دارم و تنها در این راه به پژوهش می‌پردازم تا بتوانم منش و آیین درست را بازشناسم چون هر دینی را که ببینیم امروز تحریف شده است. پس نه مسلمانم، نه زرتشتی، نه مسیحی، نه یهودی و نه …

      1. کی گفته زرتشت تحریف شده؟؟

        1. من میگم تحریف شدند. هر دینی از دید من تحریف شده. دین مسیح، یهود، اسلام ، زرتشت، بودا و … . و شوربختانه این کار را روحانی نماها در همه‌ی دوره‌ها کرده‌اند.

  5. سلام نوشته ی خوبی بود با نظرت موافقم

  6. سوشیانت بی خیال…………………….
    دیگه کار از این کارا گذشته.

    برای چی حتی یه کلمه عربی هم توی وبت به چشم نمیخوره؟؟
    فکر کردی با این کارا میشه تاریخ رو برگردوند؟؟؟

    1. من به نوشتجات (ادبیات) ایران و جهان دلبستگی ویژه‌ای دارم و باورمندم هر زبانی را باید بی‌آلایش به کار برد. آن گونه که هست نه آن‌گونه که بیش‌تر مردم از روی روزمرگی می‌شناسند. عربی باید عربی باشد. پارسی پارسی و انگلیسی انگلیسی. هر زبانی بدون واژگان بیگانه زیباست. این به پیشینه (تاریخ) وابستگی ندارد . زبان است

      1. درود
        این صحیح است

        اما هیچ وقت زبان اینگیلیسی را نمیتوان اینگیلیسی شمرد
        میدانید چرا؟
        چون اکثر کلمات اینگیلیسی یا برگرفته از فارسی یا عربی یا ترکی هستند و مقداری هم از فرانسوی
        مانند: کلمه جبر امروزی خودمان که در ریاضی کاربرد دارد
        فارسی:جبر
        عربی:الجبر
        اینگیلیسی:آلجبریا/Algebra
        کلمات با هم ترکیب میشوند تا در روز آخر زبان واحدی پیدا شود برای مردم که حرف همو بفهمند
        کار شما خیلی زیباست.
        اما حیف اما حیف که
        تغییرات در جمعیت های جانداران پدید می آیند،نه در افراد.زیرا یک فرد پس از مدت کم و بیش کوتاهی می میرد و این نسل و جمعیت است که باقی می ماند.

  7. درودی دوباره
    پانوشت: ما فعالان وب باید خودمان دست به کار شویم و یک نهاد مردمی ره بیاندازیم تا هیچ کس نتواند ما را بازیچه‌ی خود کند.

    من نوجوانی 13 ساله ایی بیش نیستم

    اما اگر این طرح را شروع کنید و عملی کنید همگی ما از یک وبلاگ نویس تا صاحب امتیازان سایت های ایرانی من خودم از این طرح حمایت میکنم اما هیچ امیدی از حمایت وزارت فرهنگ نباید داشت
    و حتی شاید کلاهبردار شناخته شویم

    1. این کار را در روزهای آینده پیگیری خواهم کرد . باری، نیاز به پشتیبانی شما سرپرست‌های تارنماهای ایرانی است.

  8. saidkhan گفت:

    ای بابا از دست شما ملت دیونه .
    طرف داره کرات سیارات دنیا رو به نام خودش فطح میکنه شما دارین دعوای دین و زبان میکنین
    جمع کنید بابا اینو از یاد بردید که تاریخ ائینه اینده است
    بای

    1. شرمنده که ما دیوانه‌ایم. شما که دانشمند هستین دو تا از اون سیاره‌هایی که به نام خودتون زدین رو بگیمپن معرفی کنیم ازتون قدردانی بشه :))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *