گوناگون

نگاهی بر سرویس دهندگان وبلاگ

یک ماه است که می‌خواهم درباره‌ی بلایی که بر سر بخشی از وبلاگستان آمده و می‌آید بنویسم اما هنگامه‌ای به دست نیامده بود که خدا را سپاس به دست آمد و نگاشتن را آغاز کردم.

آن‌چه می‌نویسم درباره‌ی سرویس دهندگان وبلاگ است بیایید به گذشته بازگردیم سال‌های پیش، سرویس‌دهنده‌های کمی به زبان پارسی بودند با ویژگی‌های همانند و اندک. می‌توان گفت به گونه‌ای برنامه‌ی مایکروسافت آفیس ورد آنلاین بودند برای وبلاگ‌نویسی نه بیش تر! سرپرست‌های این سرویس‌ها ادعا داشتند که سیستم‌ها را خودشان طراحی کرده اند اما این گونه نبود سیستم‌های از پیش طراحی شده‌ی انگلیسی که خریداری می‌شد و به زبان پارسی ترجمه می‌شدند و می‌گفتند کار خودمان است! از این‌ها که بگذریم هنگامی که سایت با مشکل رو‌به‌رو می‌شد می‌گفتند سرور ما دچار مشکل شده است اگر از یک وبلاگ‌نویس 6 سال پیش می‌پرسیدید سرور چیست نمی‌دانست تنها می‌دانست که سرویس‌دهندگان دارای سرور هستند اما این هم گاهی فریب بود سروری در کار نبود بلکه گاه این سرویس‌ها بر روی هاست‌های ساده راه اندای می‌شد.

با گذشت هنگامه‌ها (زمان) رشد چشمگیری را در خدمت رسانی به وبلاگ‌نویسان دیدیم هر روز ویژگی‌های تازه ای به سرویس‌ها افزوده شد و سرویس‌دهندگان تازه‌ای نیز پا به جهان وبلاگستان نهادند. افزایش شمار سرویس‌دهندگان هم نتوانست رقابت را میان سرویس‌دهندگان بیاورد. دوره‌ای را به یاد دارم که سرپرست‌های سرویس های وبلاگ تازه نفس به سرویس‌های پیشین خرده می‌گرفتند که چرا آگهی‌های سرویس‌های وبلاگ در گوشه‌ی سمت چپ وبلاگ به شیوه‌ای زشت نمایش داده می‌شود اما امروز همان سرپرست‌ها همان‌گونه آگهی‌ها را در سرویس‌هایشان به نمایش می‌گذارند! از سال گذشته تا کنون نیز بیش از 30 سرویس پا به وبلاگستان پارسی گذاشتند که عمرشان کوتاه بود برخی 1 ماه و برخی کمتر از یک هفته! بیش‌تر این سرویس‌دهندگان به دست کسانی راه‌اندازی شد که دانش چندانی درباره‌ی سرپرستی و برنامه‌نویسی نداشتند جالب این که برخی از این سرویس‌ها بر روی هاست‌های رایگان مانند گیگفا راه‌اندازی شده بودند! سرویس‌های پیشین هم گاهی با قطع شدن‌های پی در پی رو به رو شدند.

هر روز نزدیک به 20 نامه در رایانامه‌ام دریافت می‌کنم که راهنمایی درباره‌ی راه‌اندازی سرویس وبلاگ می‌خواهند کسانی که می‌خواهند همه چیز برایشان رایگان باشد و آن‌ها بتوانند جای سرویس دهندگان پیشین وبلاگ نویسی را بدون پرداخت یک دلار بگیرند! نه دانش برنامه نویسی نه توان سرپرستی و نه برنامه ریزی برای این کار.

امروز هر کسی به اندیشه‌ی راه‌اندازی یک سرویس وبلاگ افتاده است اگر همین‌طور پیش برویم روزی می‌رسد که شمار سرویس‌دهندگان وبلاگ بیش از وبلاگ‌نویسان باشد!

پانوشت: این نوشته توهین یا انتقاد کوبنده از هیچ سرویس دهنده یا سرپرستی نیست بلکه می‌خواستم پاسخ پرسش‌هایم را بیابم. کِی سرویس دهنده ها می خواهند خدمتگذار به معنای راستین باشند؟ کی به نیازهای کاربران ارزش داده خواهد شد؟ و … .

0 دیدگاه در “نگاهی بر سرویس دهندگان وبلاگ

  1. bgnr گفت:

    امروزه همه این سرویس ها رو با یه جیب بابا چشم دوختن دارن راه میندازن ! براحتی ُ!
    حداقل اینکه سرویس مبتنی بر ور دپرس دارین شما !
    راستی یکم اطلاع رسانیتون کمه نیز !
    در رابطه با موضوع های مهم و اساسی هم بیان بیمننباه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *