گوناگون

آموزش ساخت پادکست

ساخت یک پادکست 3 بخش دارد: 1- پیش از برداشت  2- ساخت 3- پخش

1- پیش از برداشت:

داشتن آماج (هدف): برای هر کاری داشتن آماج نیاز است نخست از خود بپرسید که آماجتان از ساختن این آوا چیست؟ چه چیزهایی می خواهید بگویید؟ با چه چیزی آغاز می کنید با یک آهنگ یا با یک گفتاورد از نویسنده ای بزرگ؟ اگر بخواهید در ساخت یک آوا پیروز باشید نخست باید آماجتان را به خوبی دریابید و سپس کار را آغاز کنید.

نوشتن برنامه:  بهتر است آن چه را که می خواهید بگویید بنویسید اگر بخواهید بدون نوشتن، یک پرونده ی آوایی را برداشت کنید کارتان بسیار دشوار می شود چون بسیاری از چیزهایی که می خواهید بگویید را فراموش می کنید و شاید کژی هایی در گفتارتان پیش بیاید.

ما پارسی زبان ها گفتاوردی داریم که می گوید کم گوی و گزیده گوی. در نوشتن برنامه از از این گفتاورد پیروی کنید گفتارتان را بیش از اندازه به داراز نکشید چون شنوندگان را خسته می کند ولی از کوتاه کردن بیش از اندازه ی گفتارتان هم خودداری کنید نوشتن این بخش از برنامه کار نویسنده است.

باید در برنامه ی آوایی از آهنگ نیز بهره گرفت آهنگ ها می تواند در آغاز، میان و پایان برنامه جای بگیرد آهنگ هایی را برگزینید که برای هر شنونده ای دلنشین و پسندیده باشد. آهنگ ها نباید بیش از اندازه به درازا بکشد می توانید از آهنگ به شیوه ی پس زمینه برای آوای گوینده نیز بهره بگیرید اما نباید آوای گوینده در آهنگ گم شود. گزینش آهنگ ها و هم چنین جایی که هر آهنگ پخش می شود از کارهای ویرایش کننده ی برنامه است.

2- ساخت:

ابزارها:  همان گونه که یک نوازنده ی پیانو برای کارش نیاز به ابزاری به نام پیانو دارد شما نیز نیازمند ابزارهایی هستید. ابزارهای ساخت یک آوا، گویانه (میکروفن) و نرم افزارهای برداشت و ویرایش آوا است.

نیاز نیست که با برترین گویانه های جهان آوایتان را به گوش شنوندگان برسانید برای آغاز کار می توانید از هِدستی که با آن چت می کنید بهره بگیرید و با پیشرفت کارتان در آینده از گویانه ی بهتری بهره بگیرید.

نرم افزارهای بی شماری برای برداشت و ویرایش آوا هستند من به شما برنامه های Adobe Audition  و  Audicity را پیشنهاد می کنم چون هم کارایی خوبی دارند و هم کار با آن ها ساده است.

برداشت: با بهره گیری از نرم افزارهایی که گفتم گفتارهایتان را برداشت می کنید. برداشت آوا باید در جایی آرام باشد نوشته هایی که می خواهید در برنامه بگویید را پیش تر چندین بار خوانده باشید زیرا شنوندگان دوست ندارند برنامه ی گوینده ای را بشنوند که تنها می تواند گفتارش را به کندی و با نادرستی از روی نوشته بخواند. آوایتان بیش از اندازه آهسته یا بلند نباشد. باید با گفتارتان در شنونده کشش رخ دهد تا دنباله ی سخن های شما را گوش بدهد.

ویرایش: در این گام شما باید به ویرایش آوایتان بپردازید اگر بخشی از آن را دوست ندارید پاک کنید یا بخش تازه ای به آن بیافزایید از افکت های آوایی در کارتان بهره بگیرید و هم چنین آهنگ هایی که می خواهید را به برنامه بیافزایید. همان گونه که پیش تر گفتم این ها کارهای ویرایش کننده ی برنامه است.

نگه داری: برنامه را با گونه ی (فرمت) mp3 یا دیگر گونه های آوایی که می پسندید بر روی رایانه و یا هر جای دیگر نگه داری کنید تا اگر نیاز بود از بایگانی خود بهره بگیرید.

3- پخش:

پخش در یک آواگاه: اکنون هنگام آن رسیده است که آوایتان را به گوش شنوندگان برسانید برای این کار نخست باید یک نوشته آماده کنید در این نوشته گزینه های زیر نوشته می شود.

نام برنامه: نام برنامه باید کوتاه باشد نامی را برگزینید که بتواند در چند واژه نمایانگر آن چه باشد که شنونده خواهد شنید.

چکیده ی برنامه: در یک بند بگویید این آوا به سخن گفتن درباره ی چه چیزی می پردازد.

نگاره: نگاره یا عکس زیبایی را برای آوایتان برگزینید. می توانید یک پوستر بسازید یا یک کاریکاتور بکشید همیشه نگاره ها کاربران را به سوی خود می کشانند یادآور می شوم که می توانید از نگاره بهره گیری نکنید.

هنگامه (زمان): درازای برنامه را بنویسید برای نمونه 15 دقیقه.

 نام گوینده، نویسنده، کارگردان و دیگر دست اندر کاران: کاربران همواره دوست دارند بدانند چه کسانی در ساخت یک آوا در آواگاه کار کرده اند بهتر است نام آن ها را بنویسید.

پیوند برای دریافت آوا: با افزودن پیوندِ دریافتِ آوا به کاربرانتان اجازه می دهید که آوایتان را روی رایانه ی خود نگه داری کنند.

دسته بندی : بگویید آوایتان در چه بخشی جای می گیرد. طنز، علمی، هنری، فرهنگی و …

برچسب:  واژه های برجسته ای است که در گفتارتان از آن ها بهره گرفته اید می توانید از چند برچسب برای هر آوا بهره بگیرید برای نمونه شما درباره ی زبان پارسی و شاعران آوایی را برداشت کرده اید برچسب های شما می تواند چنین واژه هایی باشد: ادبیات، ادبیات پارسی، زبان پارسی، فردوسی، شاعران، شعر، غزل.

شما یا دارای یک آواگاه هستید یا می خواهید این آوا را در یک سرویس آواگاه به گوش شنوندگان برسانید اگر خودتان تارنمایی برای پخش آوایتان ندارید می توانید در  یک تارنمای بارگذاری آوا  نام نویسی کنید و سپس به پیش خوان بروید در آن جا پرونده ی آوایتان را بارگذاری می کنید سپس نوشته ای را که پیش تر درباره ی آن گفتم می نویسید. اکنون شنوندگانتان می توانند به آوای شما گوش دهند.

نمونه هایی از پادکست: رادیو علیها، پادکست سرایه، کافه رادیو.

3 دیدگاه در “آموزش ساخت پادکست

  1. ali03 گفت:

    با اینکه ادبی بود ولی بسیار جالب و مفید بود

  2. محمد گفت:

    نامردی بود کامنت نمیدادم ، خیلی به دردم خورد

  3. فرشاد گفت:

    دستت درد نکنه خیلی مفید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *